Een zeer geslaagd Saxofoon & Orgelconcert!
Egbert Derix en Leo Janssen lieten zondagmiddag 26 april 2026 diverse belangstellenden genieten van een bijzonder voorjaarsconcert in de Sint Martinuskerk.
Het werd een muzikale reis waarin meditatieve, spannende, lyrische en uitbundige momenten in werden afgewisseld. Egbert Derix bespeelt het fameuze Elbertse Orgel en Leo Janssen tenor- en sopraansaxofoon & fluit. Leo Janssen, en Egbert Derix kennen elkaar al jaren en maakten samen een aantal albums onder de naam ´Angeli´ (engelen dus). Tijdens een ontmoeting in de St. Martinus kerk ondervonden ze dat het daar aanwezige Elbertse orgel prachtig mengt met de saxen en fluiten van Janssen en inspireert tot improviseren.
Het was vanmiddag een mooi geslaagd Saxofoon & Orgelconcert!
Beide muzikanten wisten op een bijzondere wijze op een harmonieuze te kunnen samenwerken 🌝 Jammer dat ze na afloop niet naar voren kwamen om het applaus echt te ervaren en te zien.
De saxofoon was erg goed. Het mengde mooi met orgel. Ik vond het bijzonder het orgel op een andere manier te horen. Ook hij speelde heel mooi. Het orgel had harder gemogen of saxofoon zachter. De balans vond ik niet altijd goed, dat was jammer. Maar bovenal zeer de moeite waard.
Ik vond het mooi en bijzonder. Deze combinatie had ik niet eerder gehoord.
Heel mooi en bijzonder om mee te maken!
Van dit concert zijn ook opnames gemaakt en deze zijn te zien in deze youtube-playlist: https://youtube.com/playlist?list=PLm-V8kPOWv_maR6bk-6n1FBvoSJAex2OL&si=MeMBLvWK9HnT3Jj5
Dit concert is door de Stichting Vrienden van de Martinus mogelijk gemaakt. Daarnaast hebben we een aantal mooie subsidies ontvangen van het Stichting Vrienden van St. Martinuskerk Hoogland, Het Sociaal Cultureel fonds van de Amersfoortse Verzekeringen, Buurtbudget Hoogland, het K.F. Hein Fonds.
Tot slot dank aan alle vrijwilligers en betrokkenen voor hun medewerking bij
dit concert.